طراحان سئوال از رئیس جمهور: از پاسخ نمایندگان احمدی‌نژاد قانع نشدیم
نوشته شده توسط : devojke

نمایندگان منتقد آقای احمدی نژاد می گویند او جایگاه مجلس را تضعیف کرده است

سخنگوی طراحان سئوال از محمود احمدی نژاد رئیس جمهور در مجلس ایران می گوید نمایندگان مجلس از پاسخ نمایندگان رئیس جمهور قانع نشده اند و گزارش خود را امروز یکشنبه شانزدهم بهمن به هیات رئیسه مجلس ارائه کرده اند.

مصطفی رضا حسینی سخنگوی طراحان سئوال از رئیس جمهور به خبرگزاری مهر گفته که "گزارش تهیه شده از سوی طراحان سئوال از رئیس جمهور در جلسه علنی روز یکشنبه تقدیم رئیس مجلس شد."

آقای رضا حسینی گفته که در این گزارش هیچکدام از پاسخ ها نسبت به ده سئوال ارائه شده در این طرح "قانع کننده نبوده" است.

طرح سئوال از رئیس جمهور با ۷۹ امضا و ۱۰ محور، در جلسه علنی روز سه شنبه ۲۹ آذر تحویل هیات رئیسه مجلس شد و علی لاریجانی رئیس مجلس به هیات رئیسه مجلس دستور داد که این طرح به کمیسیون های تخصصی مجلس ارجاع شود.

محور سئوالات نمایندگان از آقای احمدی نژاد اظهارات او درباره جایگاه برتر دولت نسبت به مجلس و اینکه مجلس دیگر در راس امور نیست، بی توجهی به مسائل فرهنگی جامعه از جمله حجاب، اظهارات اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس جمهور درباره مکتب ایرانی به جای مکتب اسلامی، برکناری منوچهر متکی وزیر امور خارجه، قهر یازده روزه و اختلاف نظر با آیت الله خامنه ای بر سر حیدر مصلحی وزیر اطلاعات و اجرا نشدن قانون اختصاص ۲ میلیارد دلار بودجه به مترو بود.

سئوال نمایندگان مجلس از آقای احمدی نژاد به کمیسیون های عمران، اقتصادی، فرهنگی، امنیت ملی و سیاست خارجی، برنامه و بودجه و اصل ۹۰ مجلس ارجاع شد.

مطابق آئین نامه داخلی مجلس، پس از پاسخگویی رئیس جمهور یا نمایندگانش در کمیسیون‌های مربوط و اعلام نتایج آن٬ هیات رئیسه درباره فراخواندن شخص رئیس جمهور در صحن علنی مجلس٬ تصمیم‌ خواهد گرفت.

اکنون آقای رضاحسینی می گوید که در گزارش ارائه شده به رئیس مجلس تاکید شده است که "هیچ کدام از پاسخ ها نسبت به ده سئوال ارائه شده در این طرح قانع کننده نبوده و اولویت بندی طراحان در این گزارش قید شده که از جمله آن عدم پرداخت اعتبارات مترو، موضوع ۱۱ روز خانه نشینی رئیس جمهور، مباحث مطرح شده در باره در راس امور نبودن مجلس و آمارهای نادرست ارائه شده در باره اشتغال و بیکاری است."

آقای احمدی نژاد دولتش را قانونمندترین دولت تاریخ جمهوری اسلامی خوانده است

طرح سئوال از رئیس جمهور، تیر ماه امسال با امضای ۱۰۰ نماینده به هیات رئیسه مجلس هشتم ارائه شد اما هیات رئیسه آن را در دستور کار قرار نداد.

طبق اصل ۸۸ قانون اساسی، در صورتی که دست کم یک چهارم نمایندگان سوالی را در مورد یکی از وظایف رئیس جمهور مطرح کنند، او موظف است در مجلس حاضر شود و به سئوال نمایندگان پاسخ بدهد.

بعد از تلاس نمایندگان سرانجام در آبان ماه پس از تشکیل یک کمیته ویژه در مجلس، قرار شد که نمایندگان آقای احمدی نژاد در کمیسیونهای مختلف حاضر شوند و به سئوالات جواب دهند.

حالا گزارش طراحان سئوال از رئیس جمهور مبنی بر قانع نشدن از پاسخ های نمایندگان رئیس جمهور به هیات رئیسه مجلس تقدیم شده و مطابق آئین نامه داخلی مجلس، پس از یک هفته از حضور نمایندگان رئیس جمهور در کمیسیون، چنانچه هنوز حداقل یک چهارم نمایندگان امضاء کننده طرح سوال قانع نشده باشند، رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه، سئوال آنها را قرائت و فورا برای رئیس جمهور ارسال کند.

این سئوال ظرف ۴۸ ساعت تکثیر و در دسترس نمایندگان قرار می گیرد.

بر اساس ماده ۱۹۷ آئین نامه داخلی مجلس ایران، رئیس جمهور موظف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ دریافت سئوال در جلسه علنی مجلس حضور یابد و به سئوال پاسخ دهد.

این اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی خواهد بود که رئیس جمهور در صحن علنی مجلس ناگزیر می شود به سئوال نمایندگان پاسخ دهد.





:: برچسب‌ها: آسیا , ساحل ,
:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: